Grönkålschips ett värdigt alternativ till vanliga chips

grönkål

.

.

Det är 6,5 veckor sedan jag lade om kosten. Inga eller väldigt lite kolhydrater från livsmedel som bröd, potatis, ris, pasta och rotfrukter är det som gäller. Raffinerat socker äter jag inte alls vilket innebär att i princip allt godis, kaffebröd och annat snask går bort. 70% choklad går bra och så har jag ätit någon sån där liten god chokladboll gjord på dadlar och sånt. Supergod var den så det funderar jag på att leta rätt på ett recept och baka mig några. Tipsa gärna i kommentarsfältet om du sitter inne på ett recept!

.

.

Det enda jag kan känna att jag saknar är chips… min last! Kan sakna pasta också men där är jag inte så sträng mot mig själv. En god pastarätt slinker ned lite då och då, men jag tar inte så mycket då utan bara en liten portion och så äter jag tex en caprese sallad till eller lite charkisar och ost. Chips däremot har jag inte tillåtit mig att äta mer än ett par flakes av på hela tiden.

.

.

För några veckor sedan testade jag att göra grönkålschips för första gången, och yes, äntligen ett värdigt alternativ! Rispa det gröna mjuka delarna från de hårda ”ådrorna”, lägg i en bunke och häll på lite olja. Jag har provat både majsolja och olivolja, båda fungerar lika bra. Sätt ugnen på 150 grader och rosta i ca 17 minuter. Ta ut och strö flingsalt över.

.

.

grönkål-2

.

.

Alltså så himla gott! Krispigt och salt och som sagt absolut ett värdigt alternativ till vanliga potatischips. Gör en plåt nästan varje dag nu, samtidigt som jag lagar mat. Precis lagom mycket blir det och mitt lystmäte är tillgodosett på ett betydligt mycket mer nyttigt sätt. Har du inte redan provat kan jag varmt rekommendera det!

(Pssst, testa det syrran!)

Skärmavbild 2019-04-17 kl. 08.54.12

.

.

Kram

Helena

.

Kategorier:

Okategoriserade

5 kommentarer

Här ska du få ett absolut supergott recept på kanel och dadelbollar verkligen gott och enkelt

2 dl havregryn
150 gr kärnfria dadlar
1 tsk kanel
2 krm flingsalt
ca 2msk vatten eller kallt bryggt kaffe
2 1/2 msk kakao

Mixa havregrynen i en matberedare. Lägg sen i dadlarna, kanelen, saltet vätskan och kakaon och mixa allt.
Rulla smeten till bollar och om du vill rulla dem i kokos ´flingor.

Kan också säga att min last verkligen var chips… till i hostas då jag fick en hjärtinfarkt vid 54 års ålder. Var en tjej som tränade och åt relativt nyttigt – minus chipsen då. Har tyvärr ärftligt med den dåliga kolestrolen i blodet. Hursom överlevde jag detta och försöker nu att tänka ännu nyttigare.

Kram

Gilla

Åhhh, tack för att du delade med dig av ditt liv och det smarriga receptet. Det där måste jag prova! Sköt om dig och så hoppas jag att du får hålla dig frisk och stark länge! Mvh Helena

Gilla

Lägg till en respons

Ditt namn, e-postadress och kommentar krävs. Vi kommer inte publicera din e-post.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Följande HTML-taggar kan användas i kommentarfältet: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <pre> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

%d bloggare gillar detta: