Jag har äntligen förstått att det inte är utsidan det handlar om

Innehåller annonslänk till Stronger

huset-15

Morgonljus i vårt hus!

.

.

Vaknade redan vid 5.00 i morse och kunde inte somna om. Låg och drog mig en stund innan jag gick upp. Vid nio ska jag åka ned till byn och vara med på ett pass HIIT… Hum, vad är nu det då? Högintensiv intervallträning. Spännande! Jag gör det förstås på mina egna premisser, men ändå kul att se hur pass bra jag hänger med. I november 2018 visade tester att jag hade jag kondition som en 70-åring. Borde åtminstone ha förbättrat mig ned åt 50-årsstrecket nu tänker jag. Så förfärligt egentligen. Som en 70-åring, när man bara är 47…

.

.

Men men, det är aldrig för sent att vända skutan och nu är jag i all fall på god väg. Jag är liksom en tränande person och börjar identifiera mig som det. Jag tror att det är en viktig detalj i träningen, just för motivationen, att man ser sig som en som tränar. Ni vet, en i gänget liksom. Jag har ju alltid tidigare varit ”hon som inte tränar”, hon som alla har skojat lite med för att jag varit så otränad och tyckt så illa om att röra på mig.

.

.

Problemet, om man nu vill problematisera anledningen till att jag inte tränat, är att jag jag alltid sett träning som synonymt med utseendet, eller kroppsformen om man så vill. Jag har aldrig varit överviktig och större delen av mitt vuxna liv har jag varit en ganska slank person. Några kilo upp och ned inom ett spann på kanske 6-7 kg sedan 20-års åldern. För mig har alltså inte den rätta motivationen funnits.

.

.

.

..

Det var några år när jag var runt 30 och träffade Magnus, som jag tränade ganska mycket och upptäckte att jag kunde förändra kroppsformen med träning. Jag fick lite rumpa (som jag aldrig haft innan, och inte efter, haha) och lite snyggt formade överarmar. Vikten var hela tiden den samma och när jag slutade träna hände liksom inte så mycket, så min uppfattning om att träning var för utseendet befästes liksom. Jag har aldrig varit särskilt fåfäng eller tyckt att det varit så viktigt med ”en snygg kropp”, så jag tyckte liksom inte att det var mödan värt att träna.

.

.

Det var först nu i våras när den där konditionen som en 70-åring kom ikapp mig som jag förstod att träning inte handlar om utseende eller synbara resultat. Det handlar om att ta hand om sin kropp så att den håller länge. Tidigare, när jag gjort några tafatta försök att komma igång med träningen, har det alltid tagit emot så jäkla mycket för att jag bara tänkt på hur himla mycket, och hur jobbig träning jag måste genomlida innan jag får några synbara resultat. Bara tanken på det har fått mig att må illa. Nu är det heeelt annorlunda.

.

.

träna1-4

Träningskläderna finns här

.

.

De synbara resultaten kunde jag inte bry mig mindre om (de lyser sannolikt med sin frånvaro oavsett), men känslan av att orka ger mig en kick. Jag kommer inte sist när vi går i en tuff uppförsbacke, jag flåsar inte i trappor, jag drar mig inte för att ge mig ut på tur osv. Jag känner också att jag äntligen är en bra förebild för Tilda. Hon är sportig, väldigt sportig och tar träning och fysisk form på stort allvar. Vansinnigt att jag i många år varit den raka motsatsen. Nu tränar vi tillsammans, hon och jag, och förresten hela familjen, och det är sååå kul!

.

.

huset-15

.

.

Kram

Helena

.

Kategorier:

Okategoriserade

2 kommentarer

Åh, vilket ljus och vilket hus! Bra skrivet om träning. Känner igen det där att tro att man är vältränad för att man inte har viktproblem. Nyligen förlorat min mamma. Tänker jag ska ut och gå och motionera för att få krafter, men kroppen är som ett orörligt cementblock. Har läst om din pappa. Känner igen mycket. Lite tröst att dela och känna igen sig. Tack för en bra blogg.

Gilla

Tack för din kommentar Britt-Marie. Jag om någon vet att bara tanken på motion kan få en att trycka rumpan ännu djupare ned i soffan. Men prova att gå. Bara 10 min runt kvarteret till att börja med! Tänk inte på att du ska göra det imorgon och dagen efter det osv. Tänk bara på att du ska göra det idag. Imorgon är en annan dag liksom. Bestäm dig på morgonen när du vaknar – idag ska jag gå ut och gå – och jag gör det bara för min egen skull! 10 minuter av gottgörande aktivitet som går raka vägen in på hälsokontot. Testa får du se. Du kommer att känna dig starkare och lite gladare redan efter första gången. Kram Helena

Gilla

Lägg till en respons

Ditt namn, e-postadress och kommentar krävs. Vi kommer inte publicera din e-post.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Följande HTML-taggar kan användas i kommentarfältet: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <pre> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

%d bloggare gillar detta: