Tillbaka till rutiner och tillbaka till LCHF eller GI-diet om man så vill

burrata.jpg

.

.

Livet är alldeles för kort för att avstå sådant jag älskar. Speciellt om somrarna. Jag vet att jag mår så mycket bättre (i magen) när jag avstår kolhydrater, men uj uj, det finns alldeles för mycket godsaker i matväg som jag inte har lust att avstå sommartid. Så då blir det helt enkelt att ta det onda med det goda och försöka bortse från en allt som oftast uppsvullen mage. Det är nog framförallt socker och bröd som min mage inte riktigt kan hantera, så att skylla allt på kolhydraterna blir lite skevt.

.

.

Well well, nu har jag i alla fall i över två månader njutit av glassar (alltid med våffla), bakverk, magiska pastarätter, pajer etc etc och låtit magen lida. Byxor med gummiband och vida tröjor har varit räddare i nöden, och av och till när jag bara inte stått ut har jag tagit några droppar Laxoberal för att ”lätta på trycket” om ni förstår vad jag menar.

.

.

Jag känner nu att jag kommit till en punkt där det räcker. Dags att börja sortera bort sådant jag inte mår så bra av igen. Nu känns det liksom helt ok, det gör mig inget, jag ser faktisk fram mot det. Jag börjar på måndag. Alltid skönt att börja på en måndag tycker jag. Inget socker, bröd, spannmål, pasta, potatis och ris i veckorna, möjligen till helgen. Jag är inte jättesträng mot mig själv, bara sådär lite lagom. Tror det blir bäst så 🙂

,

.

Kram

Helena

.

Kategorier:

Okategoriserade

5 kommentarer

Håller verkligen med, är likadan på sommaren. Inte alltid jag är nöjd över vissa val man tvingas göra när man far runt, men njuter desto mer av glass l sånt. Nu när jag börjat jobba blir det genast lättare att få rutinen att laga bättre mat – grönsaker o sån, och neg motivation. . Jag mår sämst sv kombon mjöl o socker och mjölmat över lag. Dock tar jag inte bort potatis, den är lite orättvist behandlad 😄. Kram Milla

Gilla

Fast socker och bröd ÄR ju kolhydrater 😉 LCHF betyder LowCarbHighFat och det är nog inte det du kör med? Det är en extremdiet. Och de mängderna fett i maten har visat sig inte så bra trots allt.

Så GI är väl det bästa (enligt mig). Och det KAN man hålla sig till året runt, utan att göra sådana utsvävningar bara för att det är sommar. GI är en livsstil, och visst kan man unna sig lite mer godsaker på sommaren, men det bästa är nog att bara göra enstaka undantag. Inte överge GI tänket HELA sommaren! Är du med? =)

När du äter som du gjort i sommar, är det inte bara att det är jobbigt att magen blir svullen. Du ökar inflammationen i kroppen, och ökar risken för framtida sjukdomar. 2 månader med sådan mat är ganska lång tid.

Jag skriver bara detta, för att du verkar så förtvivlat gärna VILJA leva hälsosamt, men har svårt att hålla dig till det? Så detta är bara menat som lite motivation och pepp.

(Jag tänker att allt spelar roll, skippa ex våfflan till glassen och ta den i bägare, det gör alltid jag!=)

Gilla

Hej Sofie, jag vet att socker och bröd är kolhydrater, men det finns mycket annat som är det också (potatis, fruktjuice, etc etc), men det mår jag inte dåligt av på samma sätt som just raffinerat socker och vitt mjöl ;-).

LCHF är så vitt jag vet inget patentregistrerat namn utan står för precis det du säger, lågt intag av kolhydrateer och högt intag av fett. Vad som räknas som lågt respektive högt antar jag är upp till var och en att bedöma, och ställa i relation till vad man annars brukar äta. För mig betyder det lite kolhydrater och lite mer fett istället. Inget extremt och inga mängder. Det blir faktiskt ungefär lika mycket fett som annars, men betydligt mycket mer grönsaker etc istället för bröd, pasta, potatis och ris.

Jag VILL göra utsvävningar under sommaren. Jag VILL äta glass med våffla 7 dagar i veckan (händer aldrig, men du fattar) och jag VILL äta efterrätt när vi äter på restaurang, så därför tar jag den uppsvällda magen! Att en varierad normalkost och lite socker då och då skulle ”öka inflammationen i kroppen” och ”öka risken för framtida sjukdomar” ser jag som humbug och faktiskt ett oseriöst påstående. Det finns för det första inte något vetenskapligt belägg för att socker ”ökar inflammationen i kroppen”, däremot kan cytokiner och andra inflammationsmarkörer från fettväven göra det (viktuppgång kan också leda till att immunsystemet blir överaktivt) och för det andra så är risken för hjärt kärlsjukdomar (om det var de du menade) inte förhöjd så länge man är normalviktig, rör på sig, inte röker och äter normalkost.

Jag lever hälsosamt, inte extremt åt något håll och jag är ganska nöjd med det. Och som sagt, just nu känner jag att jag är ganska sugen på att slippa den där uppsvällda magen. Jag utesluter därför det jag känner att jag inte är sugen på, inte mår bra av och som jag faktiskt kan vara utan, utan att känna att det känns tråkigt.

Tack ändå för ditt utförliga meddelande. Pepp är alltid välkommet!

Och du, om jag blir sugen på en liten glass bortemellan, så kommer jag att ta den med våfflan!

Kram Helena

Gilla

Lägg till en respons

Ditt namn, e-postadress och kommentar krävs. Vi kommer inte publicera din e-post.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Följande HTML-taggar kan användas i kommentarfältet: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <pre> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

%d bloggare gillar detta: